Jesteś tu: Wycieczki / Wycieczka do Czarnogóry

Wycieczka do Czarnogóry

0 Komentarze

Wycieczki, Czarnogóra, Europa

Do Czarnogóry wyruszamy z Chorwacji. Po udanym wypoczynku chieliśmy zobaczyć ten kraj na własne oczy i przekonać się czy warto tam wrócić w przyszłości na dłuższy pobyt. Z Breli wyruszyliśmy w kierunku Dubrownika. Po drodze przekraczamy granicę Chorwacji - Bośni i Hercegowiny. W samej Bośni pokonujemy zaledwie kilka kilometrów, po drodze mijamy większe miasto Neum. Odcinek trasy jest bezpieczny a samo przejście przez granicę odbywa się płynie.

Po przekroczeniu kolejnej granicy ponownie wracamy na terytorium Chorwacji. Niestety konflikt bałkański spowodowała podział Chorwacji na dwa obszary. W samym Dubrowniku spędziliśmy jeden dzień na zwiedzaniu miasta i murów obronnych. Po noclegu wyruszyliśmy do Czarnogóry. Droga za lotniskiem w Konavle w kierunku granicy z Czarnogórą była trochę gorszej jakości, a im bliżej granicy, tym więcej "nieczystości" leżących na poboczach. Końcowy fragment Chorwacji nie jest uczęszczany przez turystów, więc nie ma o dbać.

Na granicy z Czarnogórą obowiązuje obowiązkowa opłata klimatyczna w wysokości 10 euro / rok. Winietkę naklejamy na przednią szybą. Od celników otrzymuje ulotkę informacyjną o niebezpiecznych drogach i tragicznych wypadkach - ku przestrodze.

W Czarnogórze nie wybudowali jeszcze autostrady, a wybrzeże pokonujemy jadąc jedyną do wyboru drogą E65 - wąska, kręta, ale nawierzchnia dobrej jakości. Montenegro to typowo górzysty kraj i już od pierwszych minut możemy podziwiać piękne bałkańskie pejzaże. Pierwszym miastem na trasie, do którego warto zajechać to Herceg Novi (10 km od granicy). Niestety nie udało nam się zjechać do starego miasta. Mapy w GPS nie były dokładne i spóźniliśmy się ze zjazdem. Herceg Novi to miasto fortyfikacji, więc atrakcją turystyczną są liczne twierdze (Kani Kula, Spanjola, Forte Mare), cerkwie (Cerkiew św. Michała Archanioła, Cerkiew św. Jerzego, Cerkiew św. Spasa).

Po minięciu Herceg Nowi jedziemy w głąb Boki Kotorskiej to jedyny w tym fragmencie Europy fiord nad morzem Adriatyckim. Panuje tu klimat śródziemnomorski sprzyjający dojrzewaniu drzew cytrusowych takich jak pomarańcze, cytryny, kiwi i wiele innych.

Pierwsza miejscowość, w której zatrzymaliśmy się na dłużej to Perest. Małe, spokojne miasteczko z architekturą typową dla tego regionu. Do miasta nie wjedziemy samochodem, więc samochód zostawiamy na parkingu przed miastem. Przez Perest przebiega jedna główna ulica oraz rozgałęzia w postaci wąskich uliczek - nie spsób tu zabłądzić. Z ulic Perastu widać w oddali 2 malownicze wysepki - Sveti Djordje i Gospa od Skrpjela.

Kolejnym przystankiem był Kotor. Dobrze zachowane średniowieczne miasto znajdujące się na samym końcu Zatoki Kotorskiej (Boka Kotorska). Kotor został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO.  Stare miasto otoczone jest murami obronnymi, łączącymi się z twierdzą św. Jana położoną na wzgórzu na wysokości 260 m n.p.m. Odnajdziemy tutaj wiele ciekawych zabytków w bardzo dobrym stanie.

Z Kotoru wyjeżdżamy w kierunku Budvy. Droga wyjazdowa prowadzi przez tunel przecinający górę. Budva to najbardziej popularna miejscowość turystyczna w Czarnogórze. Znajdują się tu duża plaża oraz liczne hotele i apartamenty. W Budvie warto zwiedzić starówkę wraz z cytadelą - podobnie jak inne miasta Czarnogóry, zbudowana jest z wąskich uliczek oraz niewielkich placów.

Z Budvy udajemy się w kierunku malowniczego Sveti Stefan - to wizytówka Czarnogóry, widok ten znajdziemy na wielu widokówkach i materiałach promocyjnych tego kraju. Miasteczko położone jest na skalistej wyspie, otoczone murami obronnymi i połączone z lądem jedynie wąską groblą. Niestety turystom nie udostępnia się już zwiedzania, jedynie goście hotolowi mają taką przyjemność.

Na koniec wycieczki postanowiliśmy dojechać do Petrovac w celu znalezenie noclegu. Tuż przed wjazdem do miasta stała grupa tubylców oferujących noclegi. W Czarnogórze skończył się oficjalny sezon turystyczny, więc nie było problemu z noclegiem na 1 noc. W ofercie dostaliśmy dwu poziomowy apartament ze świetnym widokiem na całą zatokę. Położony był ostatniej lini miasta, ale przy tak krótkim pobycie nie stanowiło to problemu.

Chorwacja czy Czarnogóra ? - wiele osób zadaje sobie takie pytanie przy pierwszym wyjeździe na Bałkany. Opinie są tu podzielone, swoje przemyślenia opisałem: Chorwacja czy Czarnogóra ? - zaznaczam, ze porównałem tylko wybrzeże, czyli potencjalną bazę noclegową.

Bez względu jaką podejmiemy decyzje oba kraje są warte odwiedzenia.

Galeria : Chorwacja i Czarnogóra - noclegi
Jadąc do Chorwacji mieliśmy jeden pewny nocleg zarezerwowany w Breli...
Galeria : Czarnogóra - Petrovac
Petrovac na moru był ostatnim przystankiem naszego krótkiego...
Galeria : Czarnogóra - Sveti Stefan
Sveti Stefan to wizytówka Czarnogóry, podobnie jak...
Galeria : Czarnogóra - Budva
Budva - najbardziej rozpoznawalna miejscowość turystyczna w Czarnog...
Galeria : Montenegro - Perast
Perast to mała miejscowość w Czarnogórze, położona w Boce...
Galeria : Montenegro - Kotor
Kotor to kolejne dobrze zachowane średniowieczne miasto położone nad...