Jesteś tu: Galerie / Plitvickie Jeziora

Plitvickie Jeziora

Lokalizacja: Chorwacja Europa Plitwickie Jeziora , zdjęcia z wczasów i podróży

Plitvickie Jeziora to pierwsza atrakcja turystyczna w Chorwacji na naszej trasie. Po noclegu w Austrii planowaliśmy dojechać do tego miejsca, znaleźć nocleg w promieniu 10 km i zwiedzić najciekawszy fragment parku narodowego. Obawialiśmy się trochę "korków" na granicy z Chorwacją - co mogło pokrzyżować nasze plany, ale na szczęscie przejazd odbył się płynnie i dotaraliśmy w miarę planowo.

Wybraliśmy opcję zwiedzania jezior po drodze do Breli, tak żeby nie wracać się ponowanie (park znajduje się 300 km od Breli). Domyślaliśmy się, że znalezienie noclegu "w ciemno" nie będzie trudne i nie pomyliliśmy się. Wygodny apartament za 28 euro mieliśmy już za drugą próbą. Cena raczej standarodwa w tym regionie. Do parku dojechaliśmy po godzinie 16:00. Samochód parkujemy w lesie w specjalnie wydzielonych do tego miejscach. Zaletą leśnego parkingu jest cień, który nie zrobi z naszego pojazdu "piekarnika".

Park został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w 1979 roku i stani jedną z najciekawszych atrakcji turystycznych Chorwacji. Znajdziemy tutaj wiele wodospadów, jezior, lasów, różnorodne rośliny i zwierzęta. Jeziora odznaczają się wyrazistymi kolorami, od błękitu do zieleni i szarości. Kolory zmieniają się stale w zależności od ilości minerałów i organizmów w wodzie oraz kąta padania promieni słonecznych.

Plitvickie jeziora to kompleks szesnastu jezior, połączonych przez naturalne tamy, tworzące piętra jezior górnych i dolnych. Jeziora znadują się na różnych wysokościach od 503  do 636 m n.p.m. Woda pomiędzy jeziorami przelewa się trawertynowe groble. Turystom udostępniono osiem kilometrów ścieżek i tras spacerowych. Część z nich przebiega po drewnianych kładkach tuż nad samym jeziorem. Po parku poruszają się busy i statki ułatwiające dostęp do poszczególnych punktów trasy. Przejazdy są wliczone w cenę biletu.

Park czynny jest cały rok. Wiosną i jesienią otwary od 8:00 - 18:00, latem 8:00 - 20:00, zimą 8:00-16:00. Sprzedaż biletów prowadzona jest: wiosną i jesienią 8:00-15:00, latem 8:00-16:00, zimą 8:00-12:00. Cena biletu normalnego za 1 dzień w 2011 roku wynosiła 110 kun. Oczywiści istnieją zniżki dla dzieci, studentów i grup. Bilety można kupić w kasach przy parkingu - większa kolejka lub przy bramach wejściowych do samego parku - już po przejściu kładką ponad jednią (mniejszy ruch). Parking płatny 7 kun/1h.

Do parku prowadzą 2 bramy wejściowe, wybór wejścia uzależniony od trasy lub dostępności miejsc parkingowych. Do wyboru jest o 8 tras o zróżnicowanej długości. Wybór uzależniony od czasu jakim dysponujemy oraz kondycji. Minimalnie wystarczą 2h, maksymalnie 8h. Trasy oznaczone są literami A, B, C (proponowane wejście numer 1), E, F, H (wejście numer 2), K (wejście 1 lub 2). Najbardziej optymalną propozycją jest trasa C i H (4-6 h) - zobaczymy tutaj większość atrakcji.

W naszym przypadku do zamknięcia parku pozostało niecałe 3,5 h, więc po zaczęrpnięciu informacji w punkcie turystycznym zdecydowaliśmy się na trasę E (2-3h), która jest większym fragmentem trasy C i H i miała zawierać większość atrakcji przyrodniczych (pomijamy tutaj przejście z bramy St1 do P3 i przepłynięcie statkiem do punktu P2).

Jednak zmęczenie dawało się we znaki, bo przejechaliśmy niepotrzebnie pociągiem z punktu St2 do St1, a wystarczyło zejść w dół do przystani przy punkcie P1, skąd wypływał statek do P2, gdzie rozpoczynała się dalsza piesza wędrówka w górę jezior. Trasę na swój sposób sobie urozmaiciliśmy, wracając pieszo do punktu startowego. Pogoda dopisała - słoneczny, ciepły dzień a wolny marsz wsród turkusowych jezior pełnych ryb był lepszą opcją niż powrót zatłoczonym nagrzanym busem, którym mieliśmy okazję już jechać.

Pogodę jednak warto wcześniej sprawdzić. Plitvickie Jeziora nie leżą bezpośrednio nad morzem Adriatyckim, a pory roku są zróżnicowane - zimą leży tu śnieg. Wędrówkę możemy rozpocząć w słońcu a skończyć w deszczu - tak jak w górach, więc warto się odpowiednio zabezpieczyć.

Zdecydowanie polecamy, warto zatrzymać się w tym regionie nawet na kilka dni, żeby na spokojnie zwiedzić cały park jak również inne atrakcje tej okolicy.