Jesteś tu: Galerie / Dubrownik - mury obronne

Dubrownik - mury obronne

Lokalizacja: Chorwacja Europa Dubrownik , zdjęcia z wczasów i podróży

Mury obronne to jedna z najciekawszych atrakcji turystycznych Dubrownika. Budowano je przez kilka stuleci, głównie między XII a XVII wiekiem - do dziś nie zostały naruszone. Całkowita długość murów to 1940 metrów. W najwyższym punkcie osiągają wysokość około 25 m, a ich grubość wynosi średnio 4 - 6 metrów od strony lądu i około 1,5-3m od strony morza.

Mury obronne obiegają stare miasto Dubrownika ze wszystkich stron. Cała fortyfikacja obejmuje czternaście wież, dwie okrągłe baszty, dwie twierdze i cztery bastiony. Z kilkunastowiecznych budowli rozciąga się piękny widok na zabytki Starego Miasta i wybrzeże Adriatyku.

Na mury można wejść z trzech stron. Najpopularniejsze wejście znajduje się od strony Bramy Pile, tuż przy Studnii Onufria. Kolejne wejście znajduje się w okolicach Bastionu św. Jana, a trzecie na Svetogo Dominika.

Latem mury najlepiej zwiedzać wczesnym rankiem lub popołudniu. Najlepsza pora na rozpoczęcie to godzina 16-17 - słońce nie jest już tak dokuczliwe i panuje mniejszy ruch. W pełnym słońcu możemy poczuć się jak w piekarniku, dlatego świadomie wybraliśmy tę porę dnia na zwiedzanie. Warto zaopatrzyć się w zapas wody - ta ze studni jest zimna, smaczna i zdatna do picia. Wędrówkę po murach rozpoczęliśmy od strony Bramy Pile i poruszaliśmy się dalej w kierunku przeciwnym do zegara.

Na początku wędrujemy wzdłuż wybrzeża Adriatyku. Pierwsze fragmenty trasy wymagają lekkiej wspinaczki po schodach w górę, za to nagrodą jest świetny widok na okolicę oraz świeży powiew morskiego wiatru. Kolejne fragmenty trasy pokonujemy na dużej wysokości skąd dobrze widać stare miasto, wyspę Mljet oraz pozostałe fragmenty murów. Idąc dalej schodzimy nieco w dół, mijamy port i przecinamy tętniące życiem miasto. Architektura Dubrownika z murów wygląd nieco inaczej niż spojrzenie z ulicy. Charakterystyczne dla tego miasta są czerwone dachy, których barwa nasila się wraz z wędrówką słońca po niebie. Ostatnia "prosta pochyła", to wspinaczka na najwyżej położoną basztę Minceta - skąd rozpościera się panorama na całe stare miasto Dubrownika. Blask zachodzącego słońca nadaje specyficzny klimat temu miejscu. Na koniec pozostaje już tylko zejście tymi samymi schodami, na których rozpoczeliśmy zwiedzanie.